Co poeta miał na myśli…

Posted: August 20, 2014 in Ciekawostki, Palcówki przekorne, Uncategorized
Tags: , , , , , ,

… a Mickiewicz wielkim poetą był 😉
Spokojnie, dziś nie będzie o szkole, choć w pewnym sensie w bliskich klimatach tematycznych. Bo niestety mam wrażenie, że dużej ilości osób poezja kojarzy się głównie ze szkołą, wierszami na pamięć, rozprawkami i rozbieraniem matefor na czynniki pierwsze. A ja bym dziś chciała pokazać Wam poetycką cząstkę duszy Palcówek. Bez pytania i tłumaczenia co to tak dosłowanie znaczy, bo dla mnie poezja nie powinna być tłumaczona.
Skąd pomysł? Parę dni temu wrzuciłam na palcówkowego facebook’a ten oto komiks:
nie widziałam cię już od miesiąca
A dwa dni później w autobusie usłyszałam:
literatura piękna
I uznałam, że to znak, aby pokazać nieco inną stronę Palcówek.

Kiedyś już subtelnie próbowałam ten element wprowadzić w komiksy – subtelnie, bo poezja, poetyckość to tak intymny, dziwny aspekt, że czasem ciężko go wydobyć na światło dzienne. Zwłaszcza w kontekście rysunków, które w dużej mierze opierają się na ironii, absurdzie, przewrotnym humorze.
Ale może właśnie tego dystansu i przekory poezja potrzebuje? Odczarowania? Odpatetycznienia? Uśmiechu nawet tam, gdzie poważnie?
samotność jest jak kocOk, więc kilka poetyckich, mam nadzieję że niezbyt patetycznych 😉 shortów. Poczytajcie i zobaczcie, jak Palcówki same się dziwią tym lirycznym klimatom 😉
światło ciepły naparstek zmroku
fabryka chmur
listopad się przekrada
mija sierpień
lubię kiedy mówisz do mnie cicho

zatrzymane spojrzenie zielona przestrzeń ciszy
zmrok mnie maluje

A ja nie wiem i nie wiem, i trzymam się tego jak zbawiennej poręczy. Znacie? Końcówka wiersza naszej noblistki Szymborskiej. Tytuł: “Niektórzy lubią poezję”. Ten fragment to dla mnie takie trochę podsumowanie tego, czym jest poezja… Choć zaraz w głowie przekornie przypomina mi się początek innego utworu: Jest poręcz… Ale nie ma schodów… To “Sezon” Wojaczka, jeden z moich ukochanych wierszy. Bo w końcu nie samym chlebem, lecz również odrobiną marzeń i magii człowiek żyje 😉
w życiu potrzeba szczypty marzeń
I życząc Wam zarówno tych marzeń jak i realizmu – kończę dzisiejszy wpis 🙂

Comments
  1. Domi Nika says:

    właśnie! każdy może rozumieć poezję na swój sposób, nie trzeba jakichś podręcznikowych interpretacji 🙂 wystarczy odrobina wyobraźni…

    http://poema.pl/publikacja/3130-pudelko-zwane-wyobraznia

Leave a Reply

